Thursday, November 30, 2006

Hus beställt

Igår mailade jag CA boden och beställde huset. Ett onsala med diverse tillägg för totalt ca 127 000 kr - lite mer än mina beräknade 115 000 kr, men då är loftet hela 4.8 m långt bla.

Christer Arnberg från CA Boden ringde idag, på min begäran, och vi pratade lite löst om leveranstid och nästa steg.

25% kommer det kosta i förskott, och resterande vid leevrans som jag angett till Maj-Juni 2007. Enligt Christer skulle vi göra så att först skall jag skicka in min planskiss så gör dom iordning bygglovshandlingarna. Sen kommer ett avtal och faktura. I avtalet ingår att om bygglovet inte godkänns skall jag få pengarna tillbaka. Sedan skall vi höras frammåt våren en månad innan leverans och sen skall huset dyka upp...

Jag skall under dagarna nu kolla upp företaget bara så att mina 30 kkr inte "försvinner". Vore tråkigt om dom är på konkursens brant och drar mina surt förvärvade slantar med sig, inget som indikerar det, bara något jag vill göra en koll på.

Priserna i branschen kommer gå upp med 5-10% nästa år (8% i CA bodens fall) pga virkesprishöjningar, det är därför jag lägger beställningen redan. dessutom vill jag söka bygglov i god tid. "Försäkringspremien" hade blivit mer än 10 kkr annars, om jag hade väntat med beställningen, och dessutom är det större risk för förseningar förstås.

Jag har skissat lite på en tomtplan också.
Den involverar stugan och en friggebod som binds samman med ett trädäck. Jag måste höra efter om man kan bygga till ett däck senare utan bygglov eller vad det räknas som.

/K

No comments: