Monday, November 27, 2006

Husvagnen på plats

I helgen var det dags att dra upp byggvagnen.
Jag och Isabella åkte i pickupen med husvagnen, och Ida och Ebba åkte i Forden.
Uppfärden gick utan större problem, och även om Isabella inte sov någonting så var hon på gott humör.

Nedbackandet av husvagnen på tomten gick förvånansvärt smidigt, men jag är glad att jag valde en 4WD bil, och lågväxeln kom till god användning för att dra fram husvagnen när den kom lite väl långt ner. Toyotan gick annars klanderfritt hela vägen, man får acceptera en lite mer spartansk körkomfort dock ,särsklit i högre farter. Bensinförbrukningen låg på ca 1.5l/mil, acceptablet med tanke på dragandet av ca 1ton husvagn tycker jag.

Byggbil, Toyota Hilux 1989a

Sen var det dags att få av kroken, eftersom hjulet har rostat fast görs detta med hörnställen. Efter mycket vevande gick det dock att köra fram bilen. Nästa uppgift var att få husvagnen rak. Efter vad som kändes som timmar av vevande så stod den ännu inte rak, men jag gav upp till slut, lite lutning får man acceptera. Jag uppskattar att den lutar ca 5-10 grader åt höger, får se om jag orkar fixa till det senare.

Elinkoppling, nästa uppdrag: Då började det förstås regna :(
Och sen visade det sig att de delar vi fått av svärfar inte riktigt passade ihop. Kabeln var en 3-fas 16-A, elskåpet hade en 3-fas 16A, men elcentralen ville ha en 25 A...

Jag gick upp till grannen, tillika kassören i samfälligheten. Som tur var hade han lite 3-fas-grejjer i garaget, och vi hittade en 3-fas till 3 x 2-fas konverter :)
Den får duga tills jag hittat en adapter till elcentralen. Både skåpet och husvagnen är säkrade iaf.

Byggelfläkten på 3kw funkade upperligt för värme, vi körde den på halvfart, och jag gick upp då och då och stängde av/satte på den för att hålla en jämnare temperatur. Den har en termostat, men det verkar som om den bara slår av - inte på - troligtvis orkade jag inte vänta tillräckligt länge för detta bara dock.

Efter en frukost tog jag med Isabella ut och började riva lite i grunden. Ida hade inte sovit så gott, och sen började det regna igen, så det blev inte så mycket gjort. Till slut beslöt vi oss för att åka hem. Ida, Ebba och Bella åkte iväg först och jag plockade ihop grejjerna, nästa gång skall jag nog se till att åka upp själv eller åtminstonde se till att tjejerna har någon aktivitet planerad, förutsat att Ida får sova förstås - annars kommer detta bygge att ta lång tid... Det hjälpte förstås inte att vädret var uselt, men iaf.

När jag slog av strömmen såg jag att mätaren stod på 8980 kwh - det kan ju inte stämma. En natt med ca 1.5kw + en lampa borde bli max 15-25 kwh ! Möjligen stod det 8,990 kwh, vilket kan vara rimligt eftersom fläkten gick på "tomgång" egentligen - måste kolla upp detta...

På husfronten har vi fått en offert från CA Boden. Dyrare än förväntat, men om jag köper yttertaket (papp eller möjligen billig shingel) i lösvirke och skippar den extra takisoleringen så får det klämmas in i budgeten. Altandörr blir också en senare fråga, liksom altanen självt - men den hade vi ju räknat med att bygga senare iaf. Loftet köper jag nog genom CA boden, det måste åtminstonde på plats vad gäller innertaksdelen så det är lika bra. Skall försöka ringa Christer på CA boden i veckan, han var inte anträffbar i Fredags.

/K

No comments: