Tuesday, July 31, 2007

Badrumsfunderingar

Har ju inte blivit något byggande den sista veckan eftersom det varit kalas och sen tog semestern slut. Till helgen skall det dock åkas upp och förhoppningsvis läggas golv.

Elektrikern hade dock inte tid på fredagen denna vecka, men förhoppningsvis blir det veckan därefter iaf...

Har börjat fundera lite kring badrummets konstruktion också.
När det gäller det nya reglerna står det iaf klart att jag kan använda gipsskivor som det var tänkt från början.

Enligt BBR så är det bara mot yttervägg med diffusionsskikt (eller annan vägg med diffusionsskift) som kartongklädda gipsskivor inte får användas.
BKR stipulerar en lite hårdare linje där gips med kartong inte alls får användas i golv eller vägg i våtrum, dock gäller de reglerna från 1 Juli 2008 - och i en övergångsperiod from 1 Juli 2007 gäller att man ej skall använda dessa mot yttervägg samt skall ha ett tätskickt som har en ångspärr överstigande 1 000 000 s/m - ångtäthetsmått.

Det finns enligt uppgift rollade skikt som klarar detta, om inte annat så kan man rolla i fler skikt.

Sedan funderade jag på att ha en "tröskel" till duschen.
Fördelen är ju att vattnet lättare stannar i ducshen än om man bara har fall. Å andra sidan, OM vattnet kommer utanför så är det marigt att torka upp. Jag är ändå lite inne på detta eftersom jag tycker det är ganska jobbigt på alla de ställen där man inte har ngn tröskel, eller badkar, kabin eller så och måste skrapa in vattnet med gummiskrapa efter varje dusch.

Frågan är ju vilka mängder som hamna utanför vid normal användning. Vi kommer troligen lägga in golvvärme (svärfar hade en billig variant) så vattnet lär väl ivf torka upp rätt snabbt iof...

Jag har inte beslutat hur jag skall göra slutligen ännu dock, får fundera ett tag till...

/K

No comments: