Monday, July 16, 2007

Takläcka

I helgen hade Ida och jag barnfritt och därmed två dagar av effektivt byggande - kunde man ju hoppats på iaf

Först var det inköp av bla VVS-prylar och varmvattenberedare (80l på Bauhaus)
Sedan passade vi på att äta middag ute utan stressande småbarn.
Och när vi väl kom igång på allvar med byggandet på kvällen så kom det ett riktigt spöregn, och då började taket läcka.
Tätade revor (syns som fläckar av kallasfalt)

Jag försökte se om det ev saknades ngn spik i ngt bakfall, eller om det fanns ngn vikning på takpappen. Men det var becksvart och hällregnade så det gick inte att hitta.
Morgonen efter så såg jag att det fanns två st revor, nästan precis där det droppade, så Ida åkte iväg och köpte mer pappspik, samt kallasfalt så jag kunde reparera revorna så får vi hoppas att det inte läcker nu...

Vatten blev det indraget också (ny inkoppling eftersom den andra var helt temporär). Dock skall jag hämta reduktionsventilen (som kostar 960 kr !) i veckan och koppla in så att kranarnas packningar etc håller bättre eftersom vi bor längst ned på berget och har ett jäkla tryck i ledningarna...

Röret för elledningen från skåpet grävde vi ned också. Ida skottade upp ett dike under hela "gräsmattan". Resten får vi ta och gräva ned senare - det är så mkt sten att det tar lång tid att gräva bara ngn meter...
Elrör kommer upp ur jorden mot elskåpet.

I storstugan är iaf innerväggarna uppe, och köksbänken är tillsågad på den ena sidan så att vasken är rätt positionerad i längsled.
Halv vägg klar i storstugan med el.


Kök
/K

No comments: