Tuesday, July 24, 2007

Takpanel och CA Boden

Idag spikade jag, Pappa och svågern takpanel.
All panel utom de sista 60 cm längst ned blev uppsatt, och taket är isolerat med 170 mm Isover.

Tak vare den regniga sommaren så hade en hel del panel börjat mögla, trots pressening +och dessutom byggplast runt varje paket, eller snarare pga det kanske (fukten kan inte komma ut), men som tur var hade CA Boden skickat med massor så vi kunde kassera en del. Ev. sågar jag ut de friska bitarna ur dom sen och använder nere där panelen skall sitta mellan takstolarna på spikreglar.

För att spika panelen så hyrde jag en SENCO Air Free 25+ dyckertpistol hos Cramo. Det kostade 91 kr för ett dygn, + 195 kr för 5000 dyckert (35mm)
Senco Air free

Klart prisvärt. Det var en mycket smidig maskin. Inga luftslangar, kompressorer eller gaspatroner. Den väger ca 2.5 kg och låter bara ungefär som en häftpistol. Jag tror att den funkar som så att en motor drar upp en fjäder, låter så, och vid inställt tryck så släpper den och slår i dyckerten - funkade klockrent.

Ett batteri (fanns två) räckte till ca 800 dyckert (halva taket) - precis enligt spec.

Tänkte passa på att skriva lite om hur jag upplevt husbyggsatsen, Onsala, från CA-boden också nu när nästan allt material är använt:
Generellt sett är jag mycket nöjd. Fönstren verkar vara av bra kvalitet med riktigt spröjs. Virket är ngt snabbväxt, men helt ok. Materialspecen stämde, och inget saknades direkt, utom att jag tycker att de kunde skickat med en 10m bärlina, som inte kostar mer än några hundralappar, och för all del höjt priset med motsvarande då.

Instruktionerna var lättförståeliga, men det finns en del utelämnade "självklarheter" så lite snickarvana eller händighet är bra att ha, det ingår lite mer i att bygga ett hus jämför med att bygga bokhyllan Billy från Ikea :)
Ett par saker som jag missade var att kapa masoniten till luftspalten i taket mitt itu. Nu kom jag på det på näst sista, och hade då skalat av 10 cm på längden på allihop - vilket innebar att masoniten preciis räckte. Kapar man den i mitten på bredden så blir det två st "lagom" skivor - med minimalt med spill - ett tips bara :)

När man bygger, speciellt under stomresningen, är muskelkraft bra att ha. Golvblocken UTAN spånskivor väger ca 300 kg styck - och takplattorna ligger på en 40-60 kg st nånting - och är otympliga.

När det gäller tillpassning och utsågning av bitarna så har det mestadels funkat bra. Jag har lite problem med knutarna och klossaran till dom som inte riktigt är mm-passade, det glipar 5-10mm på en del av knutarna. De flesta reglar och brädor är redan tillkapade, men spånskivorna får man kapa själv.

Det enda negativs med CA boden har varit att dom, pga väldigt hög arbetsbelastning, har varit svåra att å under Maj/Juni/Juli. Huset levererades på tid 31 Maj dock, och det var det inga problem med. Christer på CA Boden ringde dock upp mig när han läst mitt mail och inhämtade feedback från leveransen osv (han hade till slut hunnit ikapp i mailboxen efter 3 veckor) så det tycker jag är klart hedervärt!

/K

No comments: