Sunday, October 7, 2007

Oktober...

Jaha, så har vi gått in i Oktober och hösten har kommit på riktigt.
Man lade märke till alla gulnade löv och dimman som låg på åkrarna utefter vägarna.

Vägbild från dalarna i oktober

Jag åkte upp på Fredag kväll, efter 2h på Bauhaus med släpande av spån- och gipsskivor.
Ida och barnen var hemma, och jag åkte hem sen så att jag var hemma till 5-tiden på Lördagen.

Jag sov i storstugan på en av sängarna, 15 grader orkade de två elementen med, så det var lite för kallt. Fler element att koppla in står högt på listan nu, måste ringa elektrikern igen och se när han kan komma ut.

Elementen kommer från Adax och är direktverkande eftersom vi kommer att stänga av dom när vi inte är där.

I helgen fick iallafall jag en del gjort.
Tjejernas rum blev klart med spånväggar och klickgolv, samt rör för taklampa. Klickgolv förresten. Det som skiljer det dyra från det billigare är inte så mycket golvets kvalitet när det är lagt, som kvaliteten när man lägger det. Noten på det här billiga "tundra" från IKEA är i papp, och det är väldigt lätt att flisa golvet när man slår ihop det - nåja det märks nog knappast för någon som inte vet vart dom skall titta :)

Tundra antiklaminat

Toaletten blev gipsad också, väggarna iaf. Det var det lättaste sättet tyckte jag, istället för att kånka in alla gipsskivor (a 26 kg och 120x240 cm styck) och sedan skära till dom, så skar jag till dom på flaket och bar in mindre delar som jag monterade direkt :)

Jag satte också upp vindskivorna på taket - oavsett om jag hinner med att lägga shingel innan vintern så kände jag att papptaket behövde lite hjälp mot eventuella höststormar, jag har dock inte spikat ända in så behöver jag så kan jag rel. enkelt ta ned vindskivan igen.

Satte också upp ytterbelysning, som i dagsläget iof bara styrs av säkringen eftersom jag inte hade ngn rörelsedetektor. Men i de mörka höstkvällarna så är den lampan oumbärlig så man inte halkar på trappan.

Entrebelysning är nu uppe.
3-fas uttaget t.v. är jättebra, bra förslag av elektrikern. Nu kan jag köra cirkelsågen ute utan massa långa kablar inifrån.

/K

No comments: