Monday, January 7, 2008

Takpapp

Håller underlagspapp en hel vinter ?

Svar NEJ

Jag hann ju inte få på shingel på hela taket innan snön kom - och nu visade det sig att i ngn av Decembers vindiga dagar så blåste en del av underlagspappen bort :(


Bortblåst papp

_Ungefär 1.5 m längs nere på taket hade rivits bort. Tyvärr låg det 1 cm is så jag kunde inte spika på ngn ny, hade f.ö. inte fått det tätt heller - så det blir till att övervaka, och åka upp när det börjar töa för att täta. Nu är det bara 40 cm längs ned som är bar råspont, så eventuella läckor kommer inte in i huset, utan läcker ned vid takfoten, och jag resonerar som så att det är bättre att råsponten sen får torka, än att stänga in fukten med pressening eller dylikt - då riskerar jag röta...

Annars fick jag iaf inkopplat det nya GSM-styrnings-systemet på två element + vattenvärmen. Värmeledningen i vattnet funkade f.ö. klockrent, på långt mindre än en timme tinade isen upp och vi fick vatten. Tyvärr läcker systemet ngn stans, men jag skall ändå byta ut en sak i det för att få upp trycket, så jag får täta till systemet i den processen...

/K

1 comment:

Anonymous said...

Hej Klas

Gu´va trist me taket!! Man blir så trött på motgångar... Hoppas solen tittar fram snart och att det blir vår !
Eva E / Hudik