Wednesday, February 13, 2008

Badrum

Jag tog semester på fredagen för att åka upp Fre/lör och sätta tätskikt samta kakla badrummet.

Som vanligt blev ingenting enkelt.
Först var det ju 50 cm snö på uppfarten. Snö hade jag väntat mig, men inte fullt så mycket.


Knädjupt

Så det tog en timme bara att skotta in såpass att jag kunde parkera bilen vid kanten så att man ändå kom fram brevid.

Sen skulle jag borra hål för tvättställsavloppet.
Efter att ha kört slut på ett batteri i skruvdragaren (den orkade iof utan problem - men det tog på kraften) så bytte jag till den riktiga borrmaskinen, bara för att köra sönder hålborren. Efter lite rotande, ocn undanviftande av röken från det varma hålet, så insåg jag att jag hade gått på en regel, precis där jag hade lämnat plats och lagt värmeslingan åt sidan för att gå ned med avloppet (det diffade på ca 20 mm). Så det fick bli hackande och borrande, för att kunna montera röret i vinkel och komma förbi regeln. Dessutm blev det en shoppingfärd eftersom jag råkade såga av det utmärkta 50mm avloppsrör som jag hade (KLANTIGT!)

Efter detta kunde jag iaf sätta manchetterna och måla på tätskiktet. Jag passade sedan på att sätta renoveringsgips på gavlen i storstugan, och äta - och sedan hade tätskiktet torkat såpass att jag kunde lägga på ett andra lager.

Efter en natts god sömn (nåja förkylt snörvlande iaf) så var det iaf dags på kaklingen.


Manschetter och fiberremsa i hörnet, hela tätskiktet på, samt kakel/klinkers.

Efter att ha lagt den svåraste delen av kakelväggen insåg jag att jag aldrig skulle hinna med hela badrummet. Eftersom ett återisättande av toaletten är prioriterat så valde jag därför att lägga golvet istället.

Resten av väggen får jag sätta senare, och då lägga golvpappa eller plast på golvet för att skydda det mot fixspill från väggen. Fördelen är annars att sätta väggen först eftersom det enligt min erfarenhet brukar bli ganska mycket kladd med fixet.

/K

No comments: