Friday, August 8, 2008

Sommarvistelse

Vistelsen i stugan i år blev inte så lång som jag hade hoppats. Mellan lite andra resor, födelsedagar och besök så lade vi vistelsen i slutet av semestern - och nu då kom regnet :(

2 dagar var vi uppe nu iaf - på den tiden han vi slappa lite samt fixa fönsterplåtar och börja med altanen. Jag tror jag kör altanen på framsidan bara för tillfället - så väntar jag med delen som går vid sidan av huset både av ekonomiska och tidsmässiga skäl.


Fönsterplåtar. Det blev snyggt, och var relativt enkelt - dessutom var dom inte så dyra.
Förhoppningsvis förlänger detta livslängden på panelen under fönstet också


Här har Altanen ungefär hälften av reglarna klara, och jag har lagt ut trall för att barnen skall kunna komma ut.

Altanen reglade jag med cc50. Jag gjöt en extra plint, vid förrådsdelen, samt köpte tre st färdiga. Problemet med de färdiga var att marken inte alltid medger rät grävdjup. På en av dom fick jag chippa loss en liten bit eftersom det låg en sjujäkla stenbumling i vägen. Den största fördelen med färdiga plintar var annars att jag inte behövde vänta på att betongen skulle brinna innan jag började bygga. Jag har inte hunnit skruva all trall som jag köpte, men ungefär halva hann jag med innan regnet började ösa ner för mycket.

Jag gjöt också en ersättningsplint på det ställe där en sten gjorde att jag missade plintplaceringen vid husresningen.

För att få ned kostnaden lite så har jag använd 22x05 trall (vilket för priset/kvaliteten på byggmax verkar ganska bra faktiskt - NTR-klassad var den också). Dessutom reglar jag med både 45x195, 45x170 och 45x145 (lite överkurs kanske). Så i varje fack blir det en 195a på var sida, sedan en 170 i mitten, och sedan tv st 145or på vardera sidan om 170an. Det verkar bli stabilt nog, men på gaveln kommer jag nog använda 195or pga den längre spännvidden.


Nulägesbild, inklusive altanbygget

/K

No comments: