Sunday, May 24, 2009

Kristi flygare

I helgen var det långhelg - och dags för en tur mot stugan igen !
Vi hade besök Lör- Sön, men även då blev det saker gjorda, ja hela helgen blev det faktiskt massor gjort !

Vi hann med två fulla släp med skräp till Fågelmyra ÅVC. Jag köpte material för att slutföra trallen, mer smyglister till fönstren och material för att göra förrådsdörren.

Stugan sedd från Öster.

Istället för den opraktiska och fula presseningen så var det dags att bygga en dörr. Jag hade funderat fram och tillbaka, och länge tänkt jag köpa en förrådsdörr på blocket eller liknande och såga till. Vinkeln var en sak, men hur skulle dörren hängas - varken höger eller vänsterhängd är optimalt i den positionen som den sitter !
Men för ett par veckor så slog det mig att den mest praktiska lösningen var att låta dörren gå innåt - och vara högerhängd !

Den lilla ytan som krävs för att öppna dörren skall ändå inte vara belamrad - och man kan då också ha både ytterdörr och förrådsdörr öppna utan att de är ivägen för varandra...

Före dörr: Ful presenning

Efter: Snygg dörr - om jag får säga det själv !

Alexander och Helen som var på besök skulle ju egentligen inte jobba Men Helen och Ida lassade på ett halvt ton med gamla stubbar och ett itusågat träd, som vi åkte iväg med till ÅVC, och Alexander anlade en väldigt snygg stengång - vi skall bara kompletera med ett par stenar till mot parkeringen så blir det kanon !

Snygg stengång !

Nu börjar framsidan bli riktigt mysig. Jag målade även förrådet, och dörren samt knuten och fodret till dörren direkt, annars blir man bara irriterad på att man aldrig gjorde det klart varje gång man ser det tills man väl tar tag i det igen.

Obligatorisk ifrånvägen-bild :)

Det enda abret i helgen var att ytterdörren kärvar.
Jag slipade och smorde, men den blev bara marginellt bättre - och låset började då kärva också :(

Efter lite skruvande och justerande funkade det iaf lite bättre...ngt som kanske måste tas tag i mer sen dock
/K

No comments: