Sunday, May 6, 2007

Gräv&Gjut

I Lördags var det uppfärd igen.
Det blev grävning av resterande plinthål, packning av makadam, samt gjutning av bottenplattan till plintarna.

Två plintar återanvände jag från den gamla grunden, resten blir nya.

Jag har grävt 80 cm ned, skyfflat i 1-2 skyfflar makadam (8-16) som jag sen har packat med en 70 kg packare (läs skalad granstam !), och efter detta kunde jag inte ens för hand köra ned ett 8mm armeringsjärn - så packat blev det...

80 cm djupt

Packat och klart

Sedan slog jag ned ett 8mm armeringsjärn i mitten av plinthålet och hällde på grovbetong som jag försiktigt stötte så det flöt ut lagom till att täcka botten av hålet.
Senare skall plintarna isoleras så att jag inte får tjällyft.

Gropar

Jag var också och shoppade i söndags; en styck betongblandare på coop bygg till ett mycket bra pris (1000 kr). Jag räknade på det och med all gjutning av plintar (husgrund, tillbyggnad, veranda och gässtuga) så kommer det i princip gå jämt ut med att hyra, och kan jag sedan sälja den för ett par hundralappar så blir det tom billigare, för att inte tal om att jag slipper åka fram och tillbaka till uthyrningsstället. Iof är denna lite mindre (40l) mot dryga 100 som hyrblandarna är på, men iom att bruket inte behöver blandas så länge så hoppas jag att det skall funka bra.

/K

No comments: