Friday, November 10, 2006

Budget

Budgeten för stugan är väldigt tajt.
270 000 kr inklusive allt är det vi har.

Beräkningarna visar att det finns något fåtal tillverkare som levererar modulhus i låga prisklasser, och sedan får man montera själv.
Jag tror jag fått med alla kostnader, och då landar vi på ca 250kkr inklusive bla. byggbil, inredning etc

Det blir spännande att följa upp och se om vi håller budgeten :)
Jag listar här summeringen:
Stuga:
caboden48
Inredning 31300
Tomt 40000
Tomtkostnad ink elinkoppling 28525
Bygglov 8000
Hus i byggsats
107230
Elektriker 10000
Verktyg o mask 3000
Pickup 15000
Husvagn/friggebod 10000
Kamin
Extra
KA ?
Total summa (budget utr) 253055

Som synes kommer vi nog i 1a-läget inte ha råd med tex kamin, men försäljning av bygghusvagn+bil borde ge tillräckligt för en sådan installation längre fram. Jag har ännu inte definititvt fått svar eller tagit reda på vilka krav kommunen ställer på en kvalitetsansvarig för ett såpass litet bygge som en sommarstuga, men andra kommuner har mildare krav än för större byggen. Dessa kommunder kräver inte heller någon byggförsäkring, som ändå inte gäller om man bygger i egen regi - hoppas Borlänge kommun är flexibla, annars tillkommer en post på nästan 30000 kr i onödan :(

Inredningen är ganska snålt tilltagen, det mesta blir det att köpa begagnat. Kök kan man tex hitta på blocket för 1500-3000 kr kompletta, ibland tom med äldre vitvaror, under förutsättning att man monterar ned dom själv. I hela detta bygge blir det till att byta pengar mot tid om budgeten skall hållas. I princip inga hantverkare utom elektriker kommer jag hyra in.

/K

No comments: