Sunday, July 1, 2007

Spikkramp

Denna Lördag blev det till att spika tjärpapp på taket.
I det läget var jag glad att jag inte fick ha 37 graders takvinkel, 30 var krångligt nog...

När råsponten var synlig kunde man gå upprät med mina gymnastikskor, när tjärpappen kom på så halkade man runt som Bambi på hal is.

Snart ena halvan lagd

9 Rullar Icopal gick det åt, och då var ca 1/4 rulle kass så den fick jag skippa.

Ida vinkar från en stökig tomt

ca 1500 pappspik gick det åt, och eftersom jag lyckades ha ut en halv karton så tog dom sen slut. Lite mer bör jag spika för att få fast pappen ordentligt i underkant och få den tät där, men sitter den iaf såpass att den klarar lite vind. Precis när jag fäste de sista spikaran så började det regna. Väderprognosen sade kl 12 på Lördagen, men regnet kom som tur var inte förräns vid 14-tiden. Taket höll tätt iallfall så man fick ju ett omedelbart test på det.

På Söndagen var det väntan på grävaren som gällde. Ursprungligen var det sagt möte på Söndagsmorgonen, men det drog ut på tiden och strulade till sig. Iof. får man väl vara glad att han iaf kunde träffas på helgen, men det hade varit skönt att komma hem tidigare på Söndagen. Nu kom han iaf strax efter 15 och vi gick igenom hur tomten skulle fixas till. Han skall platta till delen framför huset, och lägga ut sandliknande material med hummus i så att man kan odla gräd direkt i den, men att den ändå inte blir så kladdig när det regnar. Förhoppningsvis skulle han hinna det till veckan - det vore kanon eftersom barnen då kan gå omkring på tomten, och vi också, utan att bryta benen :)

Dock blir det en utgift på 5 - 10 kkr till som inte är budgeterad. Nu blev ju huset ngt billigare, och grundläggningen blev också (inräknat de första markarbetena) ett par tusenlappar billigare så det skall nog gå. Drar det iväg uppåt 10 kkr till så måste jag nog skjuta till pengar, loftet kommer ju kosta även om jag bygger det i lösvirke, så alla de pengar som blev "över" från huset kan jag inte ta i anspråk.

Medans jag väntade blev iaf en innervägg till byggd, och den första masoniten för luftspalten i taket kom upp - så någon nytta gjorde jag iallfall.

Öm i hela kroppen, men framförallt låren, och med en värkande tumme (satte fogsvansen i den i Lördags) vaknade jag iaf i morse. 4h hukandes på ett tak sätter sina spår :)

/K

No comments: